مراسم دوازدهمین سال تاسیس انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران

تصاویر مراسم

دوازدهمین گردهمایی اعضای انجمن ماشین سازان صنایع غذایی کشور ۲۵ دی ماه در سالن دریای نور هتل استقلال پارسیان برگزار شد. در این مراسم اعضای این تشکل صنعتی کشور حضور داشتند. همچنین میهمانانی از وزارت صمت، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از روسا و دبیران تشکل‌های صنعت غذا و بزرگان و پیشکسوتان این صنعت در این مراسم شرکت کرده بودند.

در ابتدا رییس انجمن ماشین سازان صنایع غذایی کشور ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدعوین در این مراسم گفت: صنعت ماشین سازی در بخش صنایع غذایی پیشرفت خوبی داشته به طوری که در کشورهایی مانند افغانستان و عراق کاملا تثبت شده ایم و به کشورهایی مثل آلمان و ترکیه هم صادرات داریم.

مجتبی نائلی افزود: ۴ هزار نفر در این صنف مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر نخبه هستند بنابراین مسوولیت اجتماعی ما حکم می کند که کار خود را توسعه داده و ایده ها را پرورش دهیم که البته در این زمینه اقداماتی شده که در سال آینده رونمایی می شود، همچنین طی ۲ سال ماشین‌آلات پیشرفته ای ساخته ایم که نظر متقاضیان اروپایی را جذب کرده و ماشین آلات زیادی را خریداری کرده اند.

وی اضافه کرد: ماشین سازی کار سخت، پراسترس و پرمسوولیتی است. اگر ماشین آلات ساخته شده درست کار نکنند سرمایه به هدر می رود. از این رو ماشین سازان عاشق کارشان هستند و استرس را به جان می خرند و از ساختن ماشین پیشرفته لذت می برند. در نتیجه برکت در کسب و کار آنها وجود دارد.

رییس هیئت مدیره انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران خواستار همکاری بیشتر ماشین سازان در شرایط سخت تحریم شد و ادامه داد: ماشین ساز با ساخت ماشین شغل ایجاد می‌کند، انجمن نیز با گردهمایی واحدهای کوچک آنها را ترغیب و تشویق به احداث واحد تحقیق و توسعه کرده تا در آینده شاهد پیشرفت خوبی باشیم.

علاوه بر این ۸۰ تا۹۰ درصد واحدهای ماشین ساز کوچک هستند و نقش حمایتی از این واحدها بسیار مهم است که در این رابطه از حمایت های معاونت صنایع تقدیر می‌کنیم.

 

نائلی به برگزاری دوره های آموزشی در آلمان توسط شهرک‌های صنعتی اشاره و اظهار کرد: برگزاری این دوره ها بسیار مهم و اساسی بود که هزینه های این دوره های خوب و کاربردی در آلمان را بخش صنایع کوچک بر عهده گرفت، همچنین قرار است طرح مبادلات پیمانکاری فرعی را نیز صنایع کوچک به عهده بگیرد و تفاهم نامه ای در این زمینه به امضا خواهد رسید.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت از جمله مهمانان ویژه دوازدهمین سالگرد تاسیس انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران در این گردهمایی گفت: ما به دنبال ایجاد زنجیره ارزش در اقتصاد ملی هستیم که در حال حاضر ۲۲ زنجیره ارزش شناسایی شده که یکی از این زنجیره‌ها صنعت ماشین سازی است.

صادقی نیارکی افزود: توصیه من به اعضای انجمن، تشکیل کنسرسیوم است زیرا کمپانی‌ها در دنیا زنجیره ارزش کارخانه سازی تشکیل دادند در صورتی که در ایران تعداد زنجیره مذکور بسیار محدود است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد انجمن ماشین سازان قادر است مراحل طراحی تا ساخت کارخانه‌های صنایع غذایی را در قالب یک کنسرسیوم به احداث صنعت در حوزه صنایع غذایی کشور تبدیل کند. کاملا صحیح است ما در شرایط فعلی ماشین ساخته و می فروشیم اما وقتی تکنولوژی را در معرض فروش قرار دهیم شرایط کاملا متفاوت خواهد بود.

تصاویر مراسم

وی با اشاره به اینکه کشور ما طی این چند سال اخیر همیشه واردکننده تکنولوژی بوده، گفت: با توجه به وجود نیروهای فنی و مهندسی در کشور، باید تکنولوژی را یاد بگیریم که البته تحقق این امر نیازمند بسترسازی از طریق وزارت صنعت و از طرف دیگر تشکیل و حمایت کنسرسیوم است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت به ابلاغیه های صادرشده اشاره کرد و افزود: تسهیلات دولت به پروژه هایی تعلق می‌گیرد که ۱۰۰ درصد ایرانی بوده ولی اگر در پروژه ای متخصص و طراح ایرانی نباشد باید ۵۱ درصد پروژه ایرانی و ۴۹ درصد خارجی باشد تا بتواند تسهیلات بگیرند با این وجود اگر طراح و پلت فرم ایرانی نباشد این قانون اجرایی نخواهد شد.

وی اضافه کرد: باید به سمت ایجاد زیرساخت‌ها و مزیت ها برویم که انجام این کار مستلزم تکنولوژی است و فارغ التحصیلان موفق می‌توانند دریک فرآیند مشخص این کار را تعریف و اجرایی کنند. حلقه مفقوده، طراحان هستند بنابراین هیچ وام یا تسهیلاتی پرداخت نخواهد شد مگر با حضور و مشارکت طراحان و متخصصان ایرانی.

وی به رشد سریع و وسیع صنایع انرژی بر طی سالیان اخیر اشاره کرد و افزود: پرورش و رشد تکنولوژی شرط مهم و اساسی برای صادرات در دنیا محسوب می شود و این موضوع در کشور با وجود کنسرسیوم و زنجیره ارزش کارخانه ای رشد خواهد کرد.

سیدمحمدمهدی هادوی رییس مرکز ساخت داخل و ماشین سازی و تجهیزات نیز در گردهمایی دوازدهمین سال تاسیس انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران با بیان اینکه تولید، مبحث جدی و سخت است و به عنوان جهاد به شمار می رود، گفت: وظیفه ما در وزارت صمت، حمایت از صنعت ماشین سازی داخلی است به طوری که باید موانع حذف و تولید گسترش یابد.

تصاویر مراسم

مشروح سخنان این مسئول دولتی در گزارشی جداگانه در همین پایگاه خبری منتشر خواهد شد.

حسین بیت الهی مدیر عامل شرکت سردسیر ضمن قدردانی از وجود انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران گفت: تولیدکنندگان با تمامی شرایط سخت و نابسامان فعلی به ویژه در مبحث ارز، انتظار حمایت و توجه بیشتری از دولت داریم.

وی به تسهیلات و امکانات کشور ترکیه برای حمایت از صنف ماشین سازی اشاره و بیان کرد: کشورهای دیگر از حضور ماشین سازان ایرانی در کشورشان استقبال می‌کنند اما صنعتگران ایرانی متعهد به ایران و ایرانی هستند.

بیت اللهی از اعمال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارزش افزوده برای کارخانه اش اظهار نگرانی و گله‌مندی کرد و گفت: در شرایط کنونی عشق و علاقه به کار، صنعت ما را زنده نگه داشته و مسوولان باید علاوه بر درک وضعیت موجود، ماشین سازان و تولیدکنندگان را درک کنند و شرایط را از این سخت تر نکنند زیرا با ادامه بحران موجود مثل نوسان ارز و قیمت مواد اولیه، عدم نقدینگی و … فعالیت شرکتها به مخاطره می افتد و کارخانه ها تعطیل می شوند.

این عضو انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران همچنین خواستار ممنوعیت ورود ماشین آلات بی کیفیت چینی به داخل کشور شد و ادامه داد: تاجران سودجوی ایرانی ماشین‌آلات بی کیفیت چینی را با قیمت پایین و سود چند برابری وارد کشور کرده و عرصه را برای تولیدکنندگان ماشین آلات روز به روز دشوارتر می کنند در صورتی که کشور چین بزرگترین رقیب آمریکا و کشورهای اروپایی است.

مدیرعامل شرکت دامداران نیز در مراسم دوازدهمین سال تاسیس انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران گفت: صنعت ماشین سازی کشور به جایی رسیده که می تواند جوابگوی بخش عظیمی از نیاز کشور باشد.

تصاویر مراسم

تیموری افزود: صادرات تکنولوژی، اندیشه و فناوری در دنیای کنونی ارجحیت دارد وگرنه در بخش سخت افزار همه می توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: ما نیازمند تحمل یکدیگر در بخش تولید داخلی هستیم به دلیل اینکه تکنولوژی ایران قابل قیاس با کشورهای پیشرفته دنیا نیست بنابراین باید شرایط موجود را قبول و تحمل کنیم و به یکدیگر لااقل برای یک مدت کوتاه فرصت دهیم تا سطح تکنولوژی کشور افزایش یابد و از فرار مغزها جلوگیری شده و اشتغال زایی رونق بگیرد.

رییس هیات مدیره شرکت کامبیز دیگر مهمان گردهمایی سالانه انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران به ضرورت همراهی کردن ماشین سازان ایرانی با صنایع تبدیلی اشاره کرد و افزود: برای شکل گرفتن زنجیره ارزش حرفه ای باید شرکت‌های توسعه ای صنایع غذایی در ترکیب سهام داران ماشین سازان قرار بگیرند.

حسن فروزان فرد با بیان این که حمل و نقل بیش از ۳۰۰ کیلومتر صنایع غذایی توجیه اقتصادی ندارد گفت: جابجایی طولانی زمینه رقابت را از بین می برد.

رییس کمیسیون مبارزه با فساد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران به راه اندازی کارخانه ای غذایی در کشور عمان اشاره کرد و گفت: با وجود تعرفه ها و تسهیلات لازم در کشور عمان و همچنین صادرات آسان از این کشور، در عمان کارخانه ای احداث و آینده ای موفق خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی، تشکل تشکلهاست اگر تشکلها در اتاق به طور حرفه ای گفتگو کنند به طور یقین اتاق می‌تواند به عنوان نماینده اصلی این صنف، مشکلات را ارجاع و حل و فصل کند.

مدیر ارشد اجرایی انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران نیز در سخنی با اعضای انجمن از اجرای چندین برنامه این تشکل در آینده خبر داد و گفت: یکی از پروژه‌های انجمن، جمع آوری اطلاعات ماشین سازان است و مجری آن مشخص شده و قرارداد آن بسته شده است که در این رابطه، نیازمند همکاری و حمایت تمامی اعضای انجمن هستیم.

تصاویر مراسم

رضا نورائی همچنین به انتخابات هیات مدیره انجمن در ۲۶ بهمن ماه اشاره و تصریح کرد: اعضای دارای کارت عضویت اتاق بازرگانی یا دارندگان کارت بازرگانی برای حضور در انتخابات آماده شوند.

وی اضافه کرد: با امضای یک تفاهمنامه و همکاری های مشترک بین ایران و آلمان، انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران در نمایشگاه اینترپک آلمان دارای غرفه خواهد بود و این فرصتی مناسب برای معرفی ماشین سازان صنایع غذایی و بسته بندی ایران به تمامی دنیا است. همچنین برای حضور در نمایشگاه عمان نیز هماهنگی خواهیم کرد.

مدیرمسئول پایگاه خبری پیام صنعت بسته بندی همچنین افزود: فراخوانی در مورد ارایه متون فنی و علمی برای راه اندازی سایت و نشریه انجمن ارایه می شود که اعضای انجمن می توانند در تولید محتوا، انجمن را حمایت و کمک کنند.

تقدیر از همکاری‌های فرشاد مقیمی با انجمن در زمان معاونت امور صنایع وزارت صمت نیز از جمله نقاط عطف گردهمایی دوازدهمین سال تاسیس انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران بود که با دعوت ناصر خزایی دبیر انجمن از معاون سابق امور صنایع و رییس فعلی ایران خودرو انجام شد.

تصاویر مراسم

منبع خبر