دریافت درجه دانش‌بنیان


دانش‌بنیان بالاترین درجه سطوح فناوری در ایران است و برای دریافت آن باید مراحلی از بررسی و ارزیابی را گذراند.

شرکت دانش‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش، (به انگلیسی: Knowledge enterprise) به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی اساسی آن‌ها باشد.

در کشور عزیز ما ایران به منظور تشویق به عملگرایی در حوزه‌های علمی و صنعتی همچنین برای دستیابی به فناوری‌های برتر در داخل کشور به دانش‌بنیان بودن اهمیت زیادی داده می‌شود.

یکی از عرصه های ظهور و درخشش اقتصاد دانش‌بنیان همانا صنعت ماشین‌سازی است. زیرا این صنعت در بالادست تولید قرار گرفته و موجب رشد کیفیت و افزایش توان رقابت تولیدکنندگان ایرانی می‌شود.

سازماندهی و پیگیری امور دانش‌بنیان توسط نهادی عالی رتبه چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نشان اهمیت این موضوع در ایران است.

به همین منظور مشوق ها و امکاناتی برای صاحبان محصولات دانش‌بنیان در نظر گرفته شده که در حد امکان بتواند باعث تداوم و پویایی این روند باشد. باید گفت دریافت درجه دانش‌بنیان چندان آسان نیست. پذیرش در جمع شرکتهای دانش‌بنیان نیاز به انضباط و ممیزی‌های سختی دارد که شاید بتوان گفت از ابتدای کار تاکنون هیچ سستی و مسامحه‌ای در آن دیده نشده است.

با این حال همین انضباط و سختگیری‌ها توانسته محصولات دانش‌بنیان را به فناوری‌هایی قابل اعتماد و سودآور برای خریداران تبدیل کند و از آن گذشته درجه دانش‌بنیان جایگاهی افتخارآمیز برای صاحب آن است.

انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران مفتخر است که هر سال تعداد بیشتری از اعضای خود را در مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌بیند. از این رو این انجمن به عنوان یک تشکل دانش‌بنیان شناخته شده و عضو مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان است.

انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران از طریق رایزنی با نهادهای مسئول در کنار مشاوره به اعضا در تلاش است زمینه عضویت اعضای غیردانش بنیان خود در مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم آورد. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان عضو انجمن را در مسیر بهره‌مندی از امکانات و تسهیلات قانونی آن راهنمایی کند.

گفتنی است از نیمه دوم سال 98 تاکنون ارزیابی ماشین‌سازان متقاضی پذیرش در دانش‌بنیان مشروط بر عضویت در برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی شده که این برنامه نیز توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌شود.