برنامه شما برای سرویس ماشین‌آلات چیست؟


تعریف تعمیر و نگهداری (نِت):

تعمیر و نگهداری به مجموعه ای از فعالیت ها گفته می شود که برای نگهداری، سرویس و تعمیر ابزارها و ماشین آلات انجام می شود تا تجهیزات بتوانند به نحو احسن کار کنند و متوقف نشوند. این فعالیت ها معمولا به صورت دستورالعمل‌های مدون تهیه می‌شوند که به طور خلاصه “نِت” نامیده می شوند.

امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیز یعنی: طرح ریزی و انجام فعالیت هایی برروی تجهیزات که باعث عملکرد مستمر تجهیز برای تولید محصول یا خدمات با کیفیت را مهیا سازد.

فرایند نگهداری و تعمیرات تجهیزات فیزیکی تمامی فعالیت‌هایی را در بر می‌گیرد که:

  • یک تجهیز را در شرایط مشخصی نگهدارد.
  • یک تجهیز را به شرایط مشخصی برگرداند.​

ظرفیت تولید یک سیستم تولیدی و یا شرایط مطلوب آن، درست پس از خریداری آن رو به زوال و نابودی می رود. علاوه بر روند خرابی نرمال، ممکن است خرابی های دیگری هم رخ بدهد، خرابی هایی که ممکن است ناشی از خطاهای استفاده و یا بهره برداری بیش از حد ظرفیت طراحی شده آن باشد. زمان خاموشی تجهیز، مشکلات کیفیتی، از دست دادن سرعت تولید، خطرات ایمنی و آلودگی های محیط زیستی، می تواند از نتایج خرابی باشد. برای آنکه یک کمپانی از روند تولیدش با یک هزینه بهینه مطمئن باشد، مدیریت نگهداری و تعمیرات باید اهداف و استراتژی های نگهداری و تعمیرات را به دقت در برنامه خود قرار دهد.

اهداف نگهداری و تعمیرات چگونه تعیین شود؟

اهداف نگهداری و تعمیرات بر اساس نیل به هدف های تولید در بالاترین سطح دسترسی در بهترین کیفیت مورد نیاز و با در نظر گرفتن محدودیت های شرایط سیستم و ایمنی تعیین می شود. علاوه بر این، منابع نگهداری و تعمیرات به نحوی استفاده می شود تا این اطمینان حاصل شود که تمامی تجهیزات در بهترین شرایط خود قرار دارند، کارخانه به اهدافی که برایش طراحی شده است می رسد، استانداردهای ایمنی رعایت می شوند و در نهایت انرژی و مواد اولیه در بهینه ترین حالت مصرف می شوند.

برخی از فاکتورهای مهمی که بر اهداف نگهداری و تعمیرات تاثیر می گذارد به شرح زیر است:

  • اطمینان از اینکه عملیات کارخانه به درستی انجام می شود، همچون کیفیت تولیدات، قابلیت اطمینان و در دسترس بودن
  • اطمینان از اینکه کارخانه به چرخه حیات خود دست یابد.
  • اطمینان از اینکه ایمنی محیطی کارخانه برقرار باشد.
  • اطمینان از اینکه هزینه های نگهداری و تعمیرات در سطح اثربخشی قرار دارد.
  • اطمینان از اینکه استفاده از منابع (انرژی و مواد خام) به صورت کارا می باشد.

اهداف نگهداری و تعمیرات یک شرکت یا کارخانه، تاثیر مشهودی بر شاخصه های ویژه عملکردی که برای اندازه گیری موفقیت به کار می روند، دارند. به عبارتی اگر عملیات نگهداری و تعمیرات به درستی انجام شود، کارخانه در مسیری که برایش تعریف شده است به خوبی حرکت خواهد کرد.​

اهمیت نگهداری و تعمیرات

در یک نگاه ساده متوجه می شویم که نگهداری و تعمیر دستگاه ها و تجهیزات از خود آنها مهم تر و ارزنده تر است و اعمال آن در سیستم ضروری و اجتناب ناپذیر است و حاصل آن فعالیت مداوم دستگاه ها و سرویس دهی آنها به سیستم هست. در دنیای رقابتی امروز، علم نگهداری در مدیریت دستگاه ها و تجهیزات و عمر فعال آنها رشد کرده و به عنوان یک زیر مجموعه الزامی در مدیریت سرمایه ها تعریف شده است به صورتی که مدیریت سرمایه های فیزیکی و موجود باعث افزایش عمر و دوره کاربری آنها و در نهایت بالاترین سود و بازده ممکن می گردد. در همین راستا، وجود فاکتورهای شش گانه زیر الزامی است، فاکتور هایی که تنها در گروی اجرای صحیح و علمی نگهداری محقق می شود.

  1. کاهش خطر و ریسک ناشی از فعالیت سیستم
  2. اجتناب از خرابی دستگاه ها و تجهیزات
  3. تامین تجهیزات پایا و ماندگار و با کیفیت
  4. کمترین هزینه تولید
  5. محدود کردن ضررات و زیان های ناشی از فعالیت دستگاه ها
  6. تولید و خروجی حداکثری

همچنین تحقق این فاکتورها منوط به وجود هماهنگی و همکاری نزدیکی بین قسمت های فنی، عملیات و تعمیر و نگهداری است. و این مستلزم یک رابطه فعال و متعادل مابین این سه گروه است.


ادامه در سایت منبع: انبارآنلاین