امضای تفاهم‌نامه همکاری بین انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران و دانشگاه فنی و حرفه‌ای

از مهم‌ترین بخش‌های این تفاهم‌نامه اجرا و پیاده‌سازی سیستم آموزش دوگانه (Dual) است

تفاهم نامه همکاری بین انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران و دانشگاه فنی و حرفه‌ای به منظور اجرا و پیاده سازی سیستم آموزش دوگانه (Dual) امضا شد.

این نخستین بار است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای اجرای آموزش‌های دوگانه (کار و تحصیل) تفاهم‌نامه‌ای با بخش خصوصی امضا می‌کند.

سیستم آموزش دوگانه این امکان را به دانشجویان می‌دهد که همراه با تحصیل به کار در مراکز صنعتی موضوع تحصیل خود بپردازند. این روش که بالاترین سطح کیفی و بازدهی تحصیلات فنی را در خود دارد روش رایج آموزش‌های فنی در آلمان می‌باشد و استانداردهای آن از آلمان به ایران منتقل شده است.

اکنون با اعلام آمادگی و علاقه انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران نسبت به این موضوع مقدمات اجرای این پروژه فراهم شده است.

دو طرف امیدوار هستند با اجرای این برنامه بتوان همزمان کمی از مشکلات اشتغال دانشجویان و فارع‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و کمبود نیروی کار ماهر و تحصیلکرده در واحدهای ماشین‌سازی را حل کرد.

برخی از اهداف این تفاهم نامه که گامهای عملیاتی شدن آن برداشته شده است به ترتیب زیر است:

1️⃣ اجرا و پیاده سازی سیستم آموزش دوگانه (Dual) با همکاری دانشگاه و اعضای انجمن
2️⃣ همکاری در کارآموزی، اشتغال و کارآفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه
3️⃣ همکاری در تامین نیروی انسانی آموزش دیده اعضای انجمن
4️⃣ فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی
5️⃣ استارت‌آپ‌ها و تجاری‌سازی
6️⃣ سفارش ساخت قطعات مورد نیاز صنعت انجمن
7️⃣ تجهیز کارگاه‌های مورد نیاز مطابق سرفصل‌های مصوب طرفین

روز 29 فروردین پس از چهار ماه نشست و هماهنگی تفاهم‌نامه همکاری‌های فنی و آموزشی بین دانشگاه و انجمن بطور رسمی امضا شد. در مراسم امضای این تفاهم‌نامه مسئولان اجرایی هر دو نهاد حضور داشتند که نشان از اهمیت این برنامه نزد هر دو طرف دارد.

از انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران آقایان مجتبی نائلی رییس هیئت مدیره، نیما سیدالحکمایی مسئول کارگروه آموزش انجمن و رضا نورائی مدیر اجرایی انجمن. و از دانشگاه فنی و حرفه‌ای آقایان دکتر محسن جهانشاهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، دکتر سعید زمانی رییس مرکز کارافرینی و ارتباط با صنعت، دکتر یعقوب دادگر مدیرکل پژوهش و فناوری و بانوان دکتر آذرچهر صحت رییس مرکز اسناد و انتشارات و دکتر الهام ایمانیان مدیر کل مراکز رشد و نوآوری حاضر بودند.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای 180 شعبه در سراسر ایران است. از ماموریت‌های مهم این دانشگاه تربیت نیروی فنی ماهر تا مقطع کارشناسی است. ورودی‌های این دانشگاه اغلب فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها هستند و مهارت‌های فنی عملی در این دانشگاه حرف اول را می‌زند.

انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران که در بر گیرنده ماشین‌سازان صنایع بسته‌بندی و تولیدات مشابه غذایی نیز هست جمعی از معتبرترین ماشین‌سازان مربوط به موضوع انجمن را در خود دارد. این انجمن با داشتن جمع قابل توجهی از ماشین‌سازان دارای درجه دانش‌بنیان، عضو مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان نیز می‌باشد.

اطلاعات بیشتر درباره سیستم آموزش دوگانه یا Dual